neděle 10. listopadu 2013

První týden v Austrálii

Tak a je tu první týdenní shrnutí života u protinožců



Když si to tak vezmu, tak se toho moc neudálo, jelikož jsem den před odletem začal být nemocný a cesta tomu moc nepomohla, nebyl jsem schopen toho projít tolik kolik jsem původně chtěl. Každopádně v den příletu (neděle) jsem dorazil cca v 9 hodin a jelikož jsem věděl, že potřebuji aby se mi přehodil čas co nejrychleji z důvodu 10ti hodinového posunu, snažil jsem se v neděli přes den nespat, což se zdálo být ale nadlidským úkolem, protože jsem po cestě naspal dohromady možná dvě - tři hodiny. Každopádně abych neusnul, zeptal jsem se, kde kde je nejbližší pláž, abych se šel projít a neulehl ke spánku. Pani domácí mi ukázala cestu na místní pláž Dee Why Beach, tak jsem tedy vyrazil. Dee Why je vpodstatě takové menší centrum místního předměstí. Sydney, jelikož je to velkoměsto je rozděleno do velmi mnoho lokací, hlavní je samozřejmě City ( město, centrum ) a pak se rozděluje na další větší či menší lokace. Já jsem nechtěl být původně v centru, abych mohl být co nejblíže plážím v průběhu nadcházejícího léta. Což škola přímo na Manly naprosto splňuje. První den jsem se tedy prošel po místní čtvrti a trochu se rozkoukal jak to tu vlastně vypadá, cesta na pláž mi zabrala okolo 20 min. chůze, což je na místní poměry opravdu kousek. Opravdu nevim k čemu bych to tu porovnal, všechno vypadá uplně jinak než jsem kde viděl.


Když jsem se vrátil cca v 18:00 byl jsem naprosto vyřízený, takže jsem odmítl večeři s tím že už opravdu potřebuji spát. Zalehl jsem a spal až do 8hodin druhého dne, což bylo super, protože se mi tím docela jednoduše přehodil čas na ten Australský, bohužel jsem byl stále na práškách a dost mě bolelo v krku. Před odletem jsem byl ještě u lékaře, protože jsem si myslel, že se jedná o angínu což lékař vyvrátil, podle nějakého krevního testu a řekl mi, že tu bolest v krku budu muset vydržet a antibiotika by mi nepomohli. Což jsem byl na jednu stranu rád, protože s antibiotiky bych nemohl vůbec nic v počasí co tady panuje. V pondělí jsem se tedy posilnil nějakými pilulkami a vyrazil do centra viz. zde. Bohužel když jsem se vrátil, cítil jsem se mizerně a znovu jsem zalehl a prospal zbytek dne a skoro celé úterý. Ve středu jsem vyrazil do centra znovu, protože agentura přes kterou jsem sem dorazil, pořádá každou středu od 4 hodin jakousi prvotní orientaci, kterou vede majitel agentury. Bohužel ale majitel byl mimo město a dostali jsme jen základní informace na začátek pobytu a seznámili jsme se s personálem místní pobočky. Šel jsem si také koupit místní tel. číslo abych mohl taky trošku fungovat mezi lidmi. vybral jsem si operátora YES OPTUS, který nabízí poměrně dobré tarify pro studenty tzn. 250min. volání do všech sítí, v síti OPTUS volání neomezeně. SMS do všech sítí neomezeně, internet 500mb ale sociální sítě jako FB, twitter apod. neomezeně. jedou tu na síti 4G (LTE advanced) tzn. tato síť se v čechách teprve začíná vyvíjet a pokud máte novější telefon, který toto připojení podporuje, jedná se o opravdu rychlý mobilní internet. Cena přednabité sim karty je $30 je to sice dobíjecí karta ale omezená na 28 dní, takže je to vpodtstatě jako paušál. Rozdíl je, pokud znovu nedobijete, číslo stále funguje. Po příchodu domů mi bylo neskutečně špatně, takže jsem opět padnul a prospal zbytek dne i celý nadcházející den(čtvrtek). Jinak bych rád zmínil místní cestování, jsem opravdu rád, že jsem si ještě v čechách do telefonu nainstaloval offline navigaci s Australskou mapou, protože cestování mimo centrum je opravdový oříšek. Zastávky tu nemají jména a v autobusech se nic nehlásí, prostě když potřebujete zastavit, zmáčknete tlačítko STOP a řidič zastaví na další zastávce, což ale pro člověka, který ví maximálně, že je někde v Sydney naprosto zničující :-D Jsem prý první člověk, který panu domácímu zatim nevolal, že se ztratil, jinak prý často dojížděl pro lidi, kteří byli o pár předměstí dále :-D. Mam totiž v rukávu svojí navigaci, která v prvních dnech běžela nonstop a taky jsem nachodil docela dost zbytečných kilometrů :-D Jinak zvláštností je, že při výstupu z autobusu se tu prostě řidiči děkuje a přeje se mu hezký den.

Všichni jsou tu naladěni na o dost pohodovější vlnu a nevidí se moc lidí, kteří by se neusmívali a tvářili se nějak kysele. v centru je to trošku jinak, je to prostě velkoměsto, kde je moc lidí a každý si hledí tak nějak svého ale na předměstí se na vás lidé usmívají a jsou vpohodě. Jinak jak to funguje s jídlem v rodině, funguje to převážně své pomocí tzn. každý vstává trochu jinak, takže snídani si každý dělá vlastní, jsou tu k dispozici různé cereálie, ovoce, toasty, šunky, pomazánky atd. a prostě jdete a uděláte si na co máte chuť, obědy tu nemáme ale když jsem přes den na baráku, nikdo se mě na nic neptá a můžu si udělat něco i k obědu. Večeře jsou společné a pokud třeba někdo nestíhá večeři nebo na ní nebude je třeba to říct, jinak se s ní vždycky počítá pro všechny. Jídla dělají podobné jako u nás, kromě omáček samozřejmě, takže různé špagety, rýže, pečené maso atd atd. večeře je super místo kde se dá procvičit angličtina, protože si všichni povídají co bylo přes den a co se plánuje na další den atd. prostě tak jak by to mělo být v normální rodině, což povětšinou v čechách už moc neznáme :-D. Další věc kterou bych chtěl zmínit je zdejší jídlo, nějak jsem si zvykl se dívat na etikety v čechách, odkud je jídlo doveženo, ještě jsem nenarazil na něco co by nebylo "made in Australia" jen některé ovoce je z vedlejšího Nového Zélandu. Kvalita tomu samozřejmě odpovídá, šunky jsou prostě kus masa, a mléko nechutná jak nějaká voda zbarvená na bílo. Když ale začnu psát o věcech jako jsou auta, elektronika nebo oblečení je okamžitě znát, že jsme kousek od ásie. Auta převládají Korejské nebo Japonské i když se samozřejmě najdou i evropské značky, protože je to přecijenom někde jinde svou kvalitou, tak movitější Australani si také připlatí za " lepší " značku. Jinak co jsem zjistil, aby mimo asijští výrobci mohli konkurovat cenami jsou tu k vidění známé značky ale pod jiným jménem Vauxhall (Opel), Holden (Chevrolet), tyto značky se vyrábí v austrálii a mají nižší cenu aby mohli konkurovat asijským značkám.



Jinak v průběhu víkendu bylo z povětšinou zataženo a v noci dokonce pršelo, tak jsem volný čas využil na relax a douzdravení se. Přeložil jsem si životopis a připravil ho ke "kontrole" v agentuře, kde vyžadují kontrolu aby byl životopis co nejefektivnější k hledání práce, což zní celkem sympaticky, že má vůbec v dnešní době někdo starost o někoho cizího. Jinak ještě trochu k práci, je zde zapotřebí skoro na každou pozici si dodělat určité kurzy, třeba když jdete pracovat do pohostinství je potřeba certifikát k prodeji alkoholu, pokud jdete někam pečovat o lidi je potřeba první pomoc ale neplatí žádný takový certifikát, který by byl dělaný jinde než na území Austrálie. Nyní je neděle a já mam před zítra první den ve škole, musim říct, že se tam docela těšim a to hlavně kuli tomu, že tam poznám nějaké nové lidi, je to opravdu otrava tu být týden skoro sám. Když se bude dít něco světoborného napíši další článek v průběhu týdne jinak znovu v nějakém týdenním přehledu další neděli.  

P.S: zapoměl jsem zmínit, že Caron (pani domácí) si oblíbila pár českých sprostých slov, takže když jde večer do práce, tak s oblibou zahlásí "Jdu do prdél, ahój" a to nás samozřejmě uzemní :-D


Žádné komentáře:

Okomentovat