neděle 22. prosince 2013

7 týdnů v Austrálii

Po delší odmlce se pokusím sepsat události za poslední tři týdny. Už jsem si tu poměrně zvykl, takže už toho neni tolik nového o čem by se dalo každý týden psát. Ale jako zhrnutí po delší době to bude doufám dostatečné.

Začal bych asi tím, že se nám naskytla poměrně dobrá nabídka ubytování a mě končilo "předplatné" rodiny a rozhodl jsem se ho neprodloužit a přestěhovat se. Což ale bývá poměrně problematické a proto děkuji rodině za vstřícnost a porozumění. Za tu dobu co jsem tu, se mi zdá, že je skoro všechno o štěstí a všechno se semílá hrozně rychle. V každém ubytování by měl člověk dát vědět cca 14 dopředu, že se chce přestěhovat což je bohužel často velký problém. Tady na Manly neni uplně jednoduché sehnat bydlení a to proto, že je to velmi žádaná lokace. Jednoduše.. čím dál od Manly tím jsou ceny nižší a lehčí něco sehnat. Spolubydlící z baráku dostal nabídku na jedno ubytování na Freshwater což je přibližně na poloviční cestě na Manly, za dobrou cenu, takže jsme nebyli jediní zájemci a museli jsme rychle jednat. Já se mohl odstěhovat vpodstatě okamžitě ale pokud by rodina nesouhlasila, pravděpodobně bych musel zůstat tam, jinak by mohl být problém se školou. Spolubydlící měl předplaceno ještě na týden v rodině, tak musel zaplatit za oboje jen aby mu to neuteklo. Jsou tu zvykem studia, což je velký pokoj pro 2 a více lidí ve kterém je umístěná i kuchyň, což bývá zpravidla v domech a tyto pokoje jsou odděleny se samostatným vstupem. Hodně Australanů začíná přizpůsobovat své domy pro pronájmy pokojů nebo homestay, protože ceny jsou tu astronomické a lidé tím mohou pokrýt náklady hypoték apod. Takže jsem se rozloučil s rodinou, sbalil celý můj zdejší život do tří tašek a vykročil tak trošku nové výzvě :-D



Tady je mapka přesunu A je původní místo rodiny, B je nové místo a C je ulice školy


Majitelka domu je Řekyně, která tu žije přes 25 let, je to starší dáma věku 60+ a je neskutečně upovídaná, takže se jí snažíme vyhýbat, protože pokud se jí na něco zeptáme, je to na hoďku :-D...



Další věcí která je zde velmi obvyklá je kolo, opravdu hodně lidí kolo využívá a všude ve městě jsou stojany kam se dá kolo zamknout, nehledě na to tím člověk hodně ušetří, protože doprava je tu extrémně drahá. Takže jsem zašel do místního nákupního centra a zrovna měli jedno v akci za $79, koupil jsem ho a doma poskládal, bohužel ale asi za dva dny jsem si všiml, že se velmi rychle sjeli zadní brzdy.


Jedna spolužačka se poměrně krutě zranila pádem z kola, když jí přestali brzdit brzdy, takže jsem neváhal a kolo šel vrátit, naštěstí nikdo nic neřešil a dostal jsem peníze okamžitě zpět. Kolo jsem už potřeboval, protože s ním tu má člověk volnost a nemusí neustále čekat na drahé autobusy, které občas ani nejednou. Kolo z místního obchoduu už jsem nekoupil a zajel do vzdálenějšího centra(cca 30min. busem), které mi bylo doporučeno kamarádem. Vybral jsem si nové, kvalitnější za $165 i s kompletací a odjel s ním domu.


Doprava by tedy byla, tak ještě nějaká práce. Jak už jsem psal hodně věcí je tu tak trochu o štěstí, takže jsem potkal jednoho človíčka v místním baru a jak to tak bývá, samozřejmě jsem se zeptal co dělá a jestli o něčem neví, dostal jsem kontakt na českou firmu co zde staví párty stany, tak jsem neváhal a zavolal jestli nemají nějakou práci. Práce vyšla a já šel vydělat první dolárky :-)

Tady jsme stavěli stan pro vánoční večírek nějaké společnosti, zabývající se plynem.


Jinak se tu samozřejmě stále chodí na grilovat, chodí se do Steynu (nejpopulárnější místní hospoda:-)) máme školní aktivity jako fotbal, beach volleyball, chodí se tancovat Salsa, cvičit Yoga atd atd. každý den je po škole nějaká jiná aktivita, která končí na pivku ve Steynu :-)

Jednu sobotu mě pozvali holky na Japonskou večeři, jejich normální párty je hodně o jídle, pití, karaoke atp. i když teda tady užívaj všeho :-D Takže jsem poprvé zažil jak Japonci jedí domácí sushi a jak vypadá jejich hromadná večeře. Bylo nás si 10 z toho jenom dva běloší, já a jeden pohodovej učitel pak jeden Korejec a zbytek Japonci. Holky bydlí přimo na Manly a mají střešní terasu kde se dá jíst s parádním výhledem. Naučil jsem se udělat si vlastní sushi podle chuti a možností co nabízí připravený stůl a ochutnal typickou polévku. Bohužel nemam fotky z večera, kdy jsme byli komplet ale aspoň tyhle :)






Jinak jsme navštívili nejznámější klub v Sydney... Ivy club, je největší a nejnavštěvovanější klub v Sydney, který má jedno obrovské přizemní patro pak několik menších pater a hlavní střešní patro s bazénem, kde je výhled na okolní mrakodrapy. Bohužel vlastní fotky nemam ale pro přiblížení použiju video někoho jiného :)

Tady je vidět celý klub 


A tady je střešní patro za denního světla, večer se tam nedá skoro hnout :-D


Dále jsem navštívil Manly Headland což je park přibližně hodinu pěšky od školy kde jsou super vyhlídky jak na City, tak na okolní moře.

A. je ulice školy a Manly Beach.. území dole je park











Koná se tu tady hodně venkovních akcí, Australani jsou zvyklí chodit ven, jíst, popíjet a bavit se :-) Takže jsme navštívili Christmas Choral Concert kde se sedělo na na pláni kousek od Manly, kde se hráli koledy, popíjelo, pojídalo a nakonec i zpívalo :)





Dál bych napsal něco o škole, máme za sebou poslední týden před Vánočními prázdninami, každých 5 týdnů se píší testy a podle výsledků víte na co se máte dále zaměřit a pokud dosáhnete celkového skore víc než 80% jdete o úroveň výš... Test je rozdělený do několika zkoušek jako čtení, psaní, gramatika, poslech, mluvení, na každou zkoušku je přibližně 30min. Mě se podařilo test splnit na 89% a měl jsem nejlepší test v mé úrovni, takže poslední týden před Vánoci byl i můj poslední týden s třídou ve které jsem strávil 5 týdnů. Od nového roku budu o úroveň výš. Ještě bych přiipoměl, že škola pořádá skoro každý den nějaké mimoškolní aktivity jako fotbal, volleyball, salsu, surfing, grilováni atd. takže je furt co dělat .-)


Moje třída 


Včera (sobota) jsem si zajel do City udělat certifikát RSA, který člověka opravňuje manipulovat s alkoholem. Austrálie má velmi striktní podmínky k manipulování s alkoholem, takže na to potřebujete speciální certifikát. On certifikát tady potřebujete ale na uplně všechno a je to způsob jak z lidí vytáhnout nějaké ty peníze navíc. Jsou tu certifikáty na alkohol, vaření kávy, koktejly, hygienu, bezpečnost práce na stavbě, sendviče atd atd. všechno stojí okolo $100. Když trochu shrnu co RSA znamená a jak to tu doopravdy funguje... Neexistuje způsob jak si dát v jakékoliv restauraci, baru, diskotéce panáka čehokoliv, vždycky jedině míchané s něčím navíc, nedají vám třeba ani panáka vodky s red bullem zvlášť. Před každým barem, diskotékou je ochranka, která kontroluje ID (pas, řidičák) a to bez vyjímky, další co kontrolují je váš stav, tzn. jestli vypadáte, že jste pili někde jinde, nepustí vás dovnitř. Stejně tak to probíhá uvnitř, další security prochází a kontrolují stav hostů, pokud se mu nezdá vaše chování vyvede vás ven. V tomhle směru je to pro nás absolutně nepochopitelné, protože v čechách můžete přijít do klubu skoro po čtyřech a nikoho to nezajímá. Nejsměšnější je, že tu neni žádný limit toho jak můžete nebo nemůžete vypadat, takže jsem třeba viděl, jak nějací Australani slavili narozeniny, tancovali na parketu když přišla ochranka a oslavence prostě vyvedli, celý jsem to pozoroval a rozhodně mi nepřišlo, že by byl nějaký reálný důvod ho vyvést. Já naštěstí žádný problém ještě neměl ale je to taky tím, že mi češi jsme poměrně trénovaní a když porovnám co vydržíme my Australani nebo Asiati, tak je to absolutně neúměrný.

Léto už dorazilo v plné síle a máme tu okolo 30 - 35 stupňů, takže se připravuji na první opravdové vánoce na písku, bohužel předpověď na 24 - 25 prosince je deštivé, každopádně už jsme se poučili, že předpověď tu někdo dělá nejspíš od oka, takže se tomu nedá moc věřit. Ještě bych zmínil, že se tu slaví až 25.12. stejně jako v Anglii či Americe. 

Takže přeji příjemné prožití svátků a štastný nový rok z druhé strany světa. Další shrnutí až po novém roce, kdy plánuji několik změn. 

Žádné komentáře:

Okomentovat